Vi människor har ofta en bild av oss själva och hur vi vill att andra ska uppleva oss. Ibland stämmer bilden överens med verkligheten...
Vi människor har ofta en bild av oss själva och hur vi vill att andra ska uppleva oss. Ibland stämmer bilden överens med verkligheten, ibland inte. Ett personligt varumärke fungerar på samma sätt.
Varför ska jag ha ett personligt varumärke?
Oavsett vem du är i arbetslivet så har du ett personligt varumärke, faktiskt vare sig du vill eller inte. Det finns dock en hake, du äger inte ditt personliga varumärke, det gör mottagaren. Att därför aktivt bygga på och ta hand om ditt personliga varumärke hjälper dig på flera sätt. Det gör att du sätter ord på hur du vill upplevas och hur du ska jobba för att komma dit. Det gör att du konkretiserar vilket värde du vill ge till dina kursdeltagare och kunder.
Vad är då ett varumärke?
Ett varumärke är en samling av både medvetna och omedvetna tankar, känslor och attityder kopplade till ett företag, en produkt eller en tjänst. Det är dessa associationer som avgör om vi vill köpa varumärket eller inte. Fundera kring vilka associationer du får när du tänker på varumärken för olika företag och personligheter i din närhet och din bransch.
Varumärken används av företag för att kunna identifiera och särskilja sig från andra. Målet med ett varumärke är alltid att den bild man förmedlar också ska matcha med hur andra upplever den. Ett starkt varumärke kännetecknas av att det är tydligt, välkänt och positivt laddat. Men med det sagt, du behöver inte vara lika känd som Steve Jobs eller Apple för att kunna bygga ditt eget personliga varumärke.
Ditt personliga varumärke handlar om dig. Det handlar om vem du är, vad du är passionerad för och vilket värde du kan ge vidare till dem omkring dig. Det spelar ingen roll om du är VD, entreprenör, konsult eller något helt annat. Du kan bygga på det oberoende av titel.
Ups and downs
Oavsett om avsändaren till varumärket är du personligen eller ett företag är det viktigt att hålla det mänskligt och relaterbart. Anledningen är att man kopplar lättare med en person än med ett företag.
Med mänskligt och relaterbart hör också misslyckanden. När du bygger ditt personliga varumärke vill du inte bara peka på dina bästa sidor, utan även de saker du kämpar med. Varför? Vi människor söker oss till det som är äkta och autenticitet bygger förtroende. Ett starkt förtroende gör det lätt för någon att rekommendera dig till en tredje person.
Hur bygger jag?
Börja med att skriva ner vem du är. Och här menar vi inte att du ska skapa en fiktiv person, utan vem du faktiskt är.
Fråga dig själv:
Genom att svara på dessa frågor lägger du en stark grund för ditt personliga varumärke.
Testa gratis i 30 dagar. Inget kreditkort krävs för att skapa ett testkonto.
Det är gratis dom 30 första dagarna. Inga hard feelings om du inte vill fortsätta sen, vi lovar. Skapa ett testkonto eller boka en digital presentation, oavsett är du snabbt igång. Inget kreditkort krävs.
Kostnadsfri presentation
Ett helt föruttsättningslöst möte där vi tillsammans går igenom plattformen och dess funktioner.
Kostnadsfri presentation
Ett helt föruttsättningslöst möte där vi tillsammans går igenom plattformen och dess funktioner.