Att anpassa ditt material efter målgruppen är viktigt i all slags kommunikation.
1. Bomber och granater! Hitta din inre Kapten Haddock
På internet går det mesta lite snabbare, särskilt när det gäller hur snabbt vi uppfattar och tar till oss information. Därför gäller det att hugga tag i kursdeltagaren direkt. Helst av allt ska det detonera hemma i datorerna hos folk när dom öppnar ditt material. Lite inspiration kan man faktiskt hämta från serievärlden, inte minst citatmaskinen Kapten Haddock från serien Tintin. Hans tonalitet och allmänna sinnestillstånd kanske inte är det helt optimala för dig (hoppas vi). Men. Han sätt att kommunicera la man gärna på minnet. Dom första sekunderna är vad som avgör om du lyckas fånga personen bakom skärmen eller inte.
Ett misstag många gör är att inleda sin kurs eller annat material med en väldigt grundlig genomgång av det som kursen handlar om. Som läsare kan det vara svårt att ta till sig information om ett obekant ämne, särskilt om det blir för krångligt eller tråkigt. Intresset svalnar redan från början.
Håll det enkelt. Håll inledningen så fri från krångel som möjligt. Att inleda med en fråga är ett sätt att väcka nyfikenhet, att berätta eller påstå något är ett annat sätt. För det är precis det som det handlar om, att väcka nyfikenhet och sedan behålla den.
2. Tonalitet och tonfall
Vem pratar du med? Oavsett om vi är medvetna om det eller inte anpassar vi vårt sätt att kommunicera beroende på mottagare och situation. Du pratar på ett sätt med din familj, på ett annat sätt med din bästa vän och på ett tredje sätt med din arbetsgivare. Hur du väljer att kommunicera påverkar uppfattningen av dig. På samma sätt är det med ett företag eller förening.
Vilka ord du använder och vilken ton du väljer är lika viktigt som det visuella när det kommer till ett varumärke. Hur du skriver eller pratar ger företaget en röst och rösten i sig har en ton som mottagaren uppfattar. Så frågan är, hur vill du bli uppfattad? Och för det andra, vem pratar du med?
Titta på din målgrupp. Är det studenter eller forskare? Vilka är de och hur pratar de? Anpassa ord och ton efter dem.
3. Vikten av rätt rubrik
Fastnat på rubriken? Det är inte konstigt och du är inte ensam. Alltför ofta är rubriken inte prioriterad och något som slängs ihop en minut innan publicering. Sanningen är den att rubriken är det viktigaste av allt. Rubriken är det som ska locka till att vilja läsa mer. Rubriken är det som ska locka till att klicka på play. Precis som i stycket om att fånga uppmärksamhet är det inledningen, inklusive rubriken som avgör om du lyckas.
Tillbaka till din målgrupp. När du vet vilka du pratar med vet du också vad de behöver. Låt då rubriken kittla det som löser din målgrupps behov eller problem. Håll det enkelt.
Ett konkret tips är att skriva minst fem olika rubriker. Välj sedan den som kittlar mest. Ett annat tips är att få med ett verb, en siffra och själva sökordet i rubriken. Om vi som exempel säger att webbkursen handlar om vallning av skidor. Rubriken “Lär dig valla skidor på 20 minuter” är då att föredra framför “Vallningskurs för längdskidor”.
4. Omvänd pyramid
Inom journalistiken pratar man ofta om den omvända pyramiden. Det är en berättarteknik som innebär att man tar det viktigaste först. Det sägs att det här sättet att berätta uppkom under 1800-talets krigstid när reportrar telegraferade hem till redaktionen och förbindelsen kunde brista när som helst.
Att börja med det viktigaste är egentligen detsamma som att börja bakifrån, att börja med slutet. Inled därför kursen med att berätta vad deltagarna kommer lära sig. Berätta vad de kommer få med sig för kunskap, nycklar, svar. Berätta vilka problem som kursen kommer lösa.
Det kan kännas naturligt att börja med bakgrunden eller med en presentation av företaget, men fall inte i det diket. Det är inte vad som kommer skapa intresse för kursen.
5. What’s in it for me?
Som kursdeltagare vill man veta varför man ska investera sin tid och sitt engagemang. Ge svaret på frågan varför redan från start. Lärplattformen Add Wisdom gör det enkelt för dig att skapa din webbkurs. Med smarta verktyg och ett intuitivt gränssnitt är du igång på nolltid.
Testa gratis i 30 dagar. Inget kreditkort krävs för att skapa ett testkonto.
Det är gratis dom 30 första dagarna. Inga hard feelings om du inte vill fortsätta sen, vi lovar. Skapa ett testkonto eller boka en digital presentation, oavsett är du snabbt igång. Inget kreditkort krävs.
Kostnadsfri presentation
Ett helt föruttsättningslöst möte där vi tillsammans går igenom plattformen och dess funktioner.
Kostnadsfri presentation
Ett helt föruttsättningslöst möte där vi tillsammans går igenom plattformen och dess funktioner.