Att tänka annorlunda är inte alltid lätt, men det kan göra att du särskiljer din kurs från andra på marknaden.
Att tänka annorlunda är inte alltid lätt, men det kan göra att du särskiljer din kurs från andra på marknaden.
Satsa på de kurs- och marknadsföringsidéer som du verkligen tror på, även om du inte testat dem förut. För om du själv inte känner dig motiverad, är risken stor att dina kursdeltagare inte heller känner sig motiverade. Låt din nervositet bli till en genomförande kraft istället för något som begränsar dig. Känslan när du genomför en idé som du tror på är fantastisk.
Fokusera på att din kurs ska lösa ett verkligt problem. I slutändan är det bra, kompetenshöjande kurser som har ett långsiktigt värde. Var inte rädd för tänka nytt - genom att erbjuda en kurs som ingen annan erbjuder blir din kurs mer konkurrenskraftig.
Var aktiv, bli fysisk.
Även om din kurs levereras online, kan det vara bra att inkludera en fysisk komponent. Det kan exempelvis vara att kursdeltagarna får en bok, anteckningsblock, penna eller annan rekvisita hem i brevlådan när de anmäler sig till kursen. Det kan vara ett effektivt sätt att inspirera kursdeltagarna för kursen men kan även resulterara i gratis marknadsföring. Om en person blir trevligt bemött eller får ett paket hem i brevlådan, så är det vanligt att det publiceras på sociala medier eller att personen berättar om det för sina bekanta. Buzz marketing, det vill säga marknadsföring som ryktesvägen går från en person till en annan person, är ett effektivt verktyg vid marknadsföringen av din kurs. Kostnadsfritt och genuint.
Paketera ditt innehåll lätt och rätt.
De bästa webbkurserna är pedagogiska, engagerande och enkla att använda. Använd lättsamt språk med få upprepningar. Kursmaterial i multimediaformat är bra för att kunna möta personer med olika inlärningsstilar. Video byggt på rätt sätt med bild, text, grafik och ljud är exempelvis ett lättsamt format både för att både presentera ditt kursinnehåll och för att marknadsföra din kurs. Genom att använda lärplattformen Add Wisdom är det mesta möjligt, med det inbyggda kursverktyget kan du exempelvis enkelt lägga till bilder och ljud som sen omvandlas till film med automatik. Läs mer här om hur du kan nyttja video-formatet i din webbkurs.
"Happy costumers make happy business".
Människor vill inte alltid ha billigt, de vill ha lätt. De vill att det som de köper funkar! Så du säljer inte bara en kurs, du säljer förtroende för att de kan uppnå det du lovar. Särskilj dig från andra på marknaden genom att erbjuda det lilla extra. Uppmuntra dina kursdeltagare att nå sina mål. Om dina kursdeltagare exempelvis inte slutfört vissa milstolpar kan det vara värdefullt att låta de veta att du finns där för dem, att du tror på dem. Ett telefonsamtal, ett paket i brevlådan eller ett inspirerande e-mail kan ge mervärde och motivation att fullfölja kursen.
Vissa av dessa initiativ är mer tidskrävande jämfört med att nöja sig med att webbkursen är färdig så fort den är publicerad - men den extra milen kan resultera i fri reklam, fler och nöjda kursdeltagare samt färre återbetalningar.
Söker du en partner som kan hjälpa dig att förpacka din kurs? Vi hjälper dig gärna med allt ifrån att hitta rätt i ditt erbjudande till att skapa och marknadsföra din webbkurs. Kontakta oss så hjälper vi dig att ta nästa steg.
Testa gratis i 30 dagar. Inget kreditkort krävs för att skapa ett testkonto.
Det är gratis dom 30 första dagarna. Inga hard feelings om du inte vill fortsätta sen, vi lovar. Skapa ett testkonto eller boka en digital presentation, oavsett är du snabbt igång. Inget kreditkort krävs.
Kostnadsfri presentation
Ett helt föruttsättningslöst möte där vi tillsammans går igenom plattformen och dess funktioner.
Kostnadsfri presentation
Ett helt föruttsättningslöst möte där vi tillsammans går igenom plattformen och dess funktioner.