Fyra tips för att lyckas med dina webbkurser

Funderar du på att börja sälja kurser på nätet? Eller gör du redan det och vill ta nästa steg? Här kommer fyra enkla tips för att lyckas.

Attrahera

Se till att presentera din webbkurs på ett tilltalande och säljande sätt som attraherar just din målgrupp. Berätta gärna om tidigare kursdeltagares kursupplevelser och resultat.

När du skapar innehållet till webbkursen, satsa på tydliga bilder, genomtänkta texter och intressant innehåll. Håll en röd tråd genom hela utbildningen, men varva gärna text med förklarande bilder och enkla filmer. Tänk på att "alla lär sig bäst på olika sätt".


Tänk hellre litet än stort

Ett alltför vanligt misstag är att vilja berätta allt på en gång. Man vill ju så gärna dela med sig av sin kunskap och alla tips och trix. Svårigheten ligger många gånger i att hejda sig. Tänk microlearning. Dela upp ditt kursinnehåll i korta sektioner eller kapitel så att kursdeltagaren kan komma vidare med sin webbkurs även om hen bara har en kvart tillgodo i bussen på väg hem. Kanske kan du till och med dela upp den information du vill förmedla på flera olika kurser?


Våga prova dig fram

Nånstans måste man ju börja. Våga sätta igång med en första version av din kurs!

Ganska snabbt kan du börja prova dig fram kring ditt kurserbjudande. Kanske kan du vässa din utbildning med en fortsättningskurs på en mer fördjupad nivå eller erbjuda en liknande variant som riktar sig till en annan målgrupp? Varför inte skapa ett paket-erbjudande av dina mest sålda kurser eller skapa en miniserie av flera kurser till ett rabatterat pris? Samma gäller vid prissättningen. Testa dig fram till rätt prisnivå. Var lyhörd inför din målgrupp så kommer du långt.


Följ upp / Utvärdera

Även om du inte vill använda dig av provfrågor så kan du med fördel lägga in några checkfrågor i webbkursen. Inte bara för att skapa attention hos kursdeltagaren, utan även för att du ska kunna utvärdera vilka delar i utbildningen som upplevs krångligare och/eller kan förklaras enklare.


Glöm inte heller att följa upp kursdeltagare som avslutat sina webbkurser. Här finns ju möjligheter till både goda referenser, direkt feedback till hur du kan vidareutveckla dina webbkurser och såklart en viktig kanal för merförsäljning.

Stor som liten, hos oss är du i gott sällskap.

Testa gratis i 30 dagar. Inget kreditkort krävs för att skapa ett testkonto.

Kom igång med Add Wisdom

Det är gratis dom 30 första dagarna. Inga hard feelings om du inte vill fortsätta sen, vi lovar. Skapa ett testkonto eller boka en digital presentation, oavsett är du snabbt igång. Inget kreditkort krävs.

Kostnadsfri presentation

Ett helt föruttsättningslöst möte där vi tillsammans går igenom plattformen och dess funktioner.

Kostnadsfri presentation

Ett helt föruttsättningslöst möte där vi tillsammans går igenom plattformen och dess funktioner.