Om konsten att sätta pris på sin kurs

100, 100 eller 10 000 kronor - hur ska man tänka? Här har vi samlat konkreta råd och tips som hjälper dig på vägen.

Alla som skapat en onlineutbildning vet att det kräver en hel del tid och engagemang. Dessutom finns det en mängd beslut att fatta. Det ska tas beslut gällande målgruppsanpassning, innehåll, utrustning, marknadsföring och mycket mer. I slutändan måste man också fatta kanske det viktigaste och i många fall svåraste beslutet: kursens pris.


När du ska ge dig in i prissättningen finns det en hel del att tänka på. Ett pris skapar förväntningar, oavsett om det är högt eller lågt. Det mest önskvärda vore om det fanns ett pris som passade alla slags kurser, men tyvärr är det inte så enkelt.


Det finns en del risker om du väljer ett för lågt pris, exempelvis för att du tänker på alla gratiskurser som finns där ute:


1. Du begränsar dina möjligheter till marknadsföring

Du vill nå ut med din kurs och marknadsföring kostar både pengar och tid. Faktum är att om priset är för lågt riskerar du att förlora pengar snarare än att tjäna på kursen.


2. Du förminskar det upplevda värdet

Uttrycket “du får vad du betalar för” brukar stämma rätt bra, enligt dom flesta. Risken finns att dina kursdeltagare kommer att uppleva kursen som lite “B” om priset är för lågt i förhållande till deras förväntningar.


3. Det blir en nedåtgående spiral

Om det låga priset är den huvudsakliga konkurrensfördelen med din utbildning kommer det vara alldeles för enkelt för någon annan att erbjuda en liknande kurs för en ännu lägre kostnad.

Så, hur lågt är för lågt? Tyvärr finns det inte något givet svar. Det beror på flera faktorer såsom din specifika nisch, ditt kursämne, vilket förtroende du har inom just din marknad etc.

Ett undantag när det kommer till låg prissättning är om du exempelvis inleder med att släppa din kurs till ett billigare pris, en så kallad early bird. Med en tydlig deadline då priset kommer att höjas. Det uppfattas som något beaktansvärt och kan på så vis vara en bra strategi för att få kursen på fötter.


Okej, men HUR sätter jag ett pris?

För det första, basera inte priset efter kursens längd. Många tror att man behöver skapa en kurs som pågår under lång tid för att kunna ha ett högt pris. Det är fel. Basera istället priset på innehållets värde. Med det sagt är det viktigt att att priset och kursens längd är i någon slags balans. Om en kurs kostar 3000 kronor och pågår i en kvart kommer deltagaren mest troligt känna sig lurad. Om man betalar en viss summa förväntar man sig också att kursen pågår under en viss tid. Om du däremot ger ut en kurs som är gratis kan den vara hur lång eller kort som helst.


För det andra, kolla upp dina konkurrenter. Observera att det inte är för att jämföra pris och lägga dig någonstans i mitten. Nej. Kolla upp dina konkurrenter enbart för att se om ämnet din kurs avhandlar är aktuellt och om det finns en kundkrets villiga att betala. Ett tips är att köpa en kurs från en konkurrent och använda den som riktmärke när du skapar din egen kurs - en som är bättre, mer specifik och som sticker ut från andra.

Det är också värt att nämna att även om du inte hittar andra kurser på samma ämne för ett premiumpris, betyder inte det att du inte kan vara först ut.


För det tredje, uppskatta värdet av det resultat du vill att kursdeltagarna ska uppnå. Vad betyder det? Vi tar några exempel. Om du ska hjälpa dina elever att spara pengar, berätta hur mycket pengar de kommer att spara. Om du ska hjälpa dina elever att sätta potatis, berätta hur mycket potatis de kommer att få skörda. Genom att få köparen att uppskatta värdet på resultatet som du hjälper dem att uppnå, blir också priset på din kurs en no-brainer.


Till sist, fundera över ditt mål. Varför har du skapat en online-kurs? Vad vill du att kursen ska uppnå för din del? Vill du nå så många som möjligt eller vill du omsätta en viss summa? Om du är tydlig med vilka mål du vill uppnå blir frågan om pris något lättare att besvara.

Stor som liten, hos oss är du i gott sällskap.

Testa gratis i 30 dagar. Inget kreditkort krävs för att skapa ett testkonto.

Kom igång med Add Wisdom

Det är gratis dom 30 första dagarna. Inga hard feelings om du inte vill fortsätta sen, vi lovar. Skapa ett testkonto eller boka en digital presentation, oavsett är du snabbt igång. Inget kreditkort krävs.

Kostnadsfri presentation

Ett helt föruttsättningslöst möte där vi tillsammans går igenom plattformen och dess funktioner.

Kostnadsfri presentation

Ett helt föruttsättningslöst möte där vi tillsammans går igenom plattformen och dess funktioner.