Så når du ut till Millennials

Millennials, även kallad Y-generationen, är personer födda mellan tidigt 80-tal och tidigt 00-tal. Är du en av dem? Grattis, då har du...

Millennials, även kallad Y-generationen, är personer födda mellan tidigt 80-tal och tidigt 00-tal. Är du en av dem? Grattis, då har du troligtvis en bra digital kompetens och kan kommunicera med en medveten målgrupp. Är du inte en av dem? Då är det dags att du lär dig att kommunicera digitalt på rätt sätt.


Begreppet Millennials dyker upp allt oftare när kunskap, beteenden och utveckling diskuteras.

Det finns många gemensamma nämnare för personer som tillhör denna Y-generation, även om åldersspannet innebär hel del undantag och olikheter också. Millennials bör egentligen inte beskrivas som en grupp, eftersom de är individualister ut i fingerspetsarna. Men låt oss kika på några gemensamma nämnare. Två av dem är:


De är konstant uppkopplade.
De är experter på att snabbt sålla ut det som är ointressant


Vad mer kännetecknar en typisk Millennial?

Millennials brukar ofta beskrivas som den mest digitala generationen hittills. De är uppvuxna med internet och har därför en digital överlägsenhet jämfört med äldre generationer. De flesta


Millennials anammar snabbt nya förändringar, de är rastlösa och går snabbt vidare till andra alternativ om inte produkten eller tjänsten lever upp till deras förväntan.

Att äga är sällan viktigt eller intressant


Millennials är inte vana vid att köpa eller äga produkter för att ta del av dem.

Vad innebär det för dig som leverantör eller sändare? Jo, oavsett om du erbjuder produkter, tjänster eller vill kommunicera ett budskap eller kunskap så är det viktigt att du tar hänsyn till att Millennials sällan strävar efter att äga något. Säljer du en programvara eller en digital tjänst bör du t.ex. tänka molnbaserat, abbonemangsform och att inte krångla till uppsägningsvillkoren.


Millennials - en kritisk generation

Millennials är ofta extremt medvetna om vad de uppskattar och vad de inte alls uppskattar. De har ett kritiskt förhållningssätt till budskap och erbjudanden och ställer höga krav på digitala medier och digital kommunikation jämfört med tidigare generationer. De är också duktiga på att sålla och nöjer sig sällan med första bästa alternativ. De är vana att det är enkelt att jämföra priser eller tjänster, helst via mobilen. Millennials förväntar sig även att det man erbjuder finns tillgängligt på en gång och de granskar gärna företaget bakom produkten eller tjänsten för att ta reda på om deras värderingar stämmer överens med sina egna. Recensioner och andras åsikter (från influencers och andra) på sociala medier väger tungt.


Vad innebär det för dig som leverantör eller sändare? Du måste skapa förtroende! Glöm "allt går att sälja med mördande reklam". Den tiden är över. Se till att det du erbjuder tål en noggrann granskning. Lev som du lär för att få dina Millennials-kunder att stanna kvar hos dig.


Millennials bästa vän är mobilen

Vad du än erbjuder, oavsett om det är en utbildning och eller fysiska produkter - se till att ditt erbjudande gör sig snyggt i mobilen!


Millennials vill även kunna delta i konversationer och sprida det som de gillar. Gärna via mobilen. De rör sig snabbt mellan olika digitala kanaler, så det gäller att hänga med och uppdatera er på vilka kanaler som funkar bäst för er kommunikation.


Hur når man då enklast ut till Millennials?

Via mobilen.

Lär känna dem på riktigt och engagera dig i deras behov och engagemang.

Individanpassa så gott det går. Se till att vara transparent, trovärdig och att ditt erbjudande tål granskning. Via digitala kanaler och med digital tvåvägskommunikation. Erbjuder du utbildning i någon form? Tänk "Microlearning i mobilen".

Stor som liten, hos oss är du i gott sällskap.

Testa gratis i 30 dagar. Inget kreditkort krävs för att skapa ett testkonto.

Kom igång med Add Wisdom

Det är gratis dom 30 första dagarna. Inga hard feelings om du inte vill fortsätta sen, vi lovar. Skapa ett testkonto eller boka en digital presentation, oavsett är du snabbt igång. Inget kreditkort krävs.

Kostnadsfri presentation

Ett helt föruttsättningslöst möte där vi tillsammans går igenom plattformen och dess funktioner.

Kostnadsfri presentation

Ett helt föruttsättningslöst möte där vi tillsammans går igenom plattformen och dess funktioner.